Tietopankki

Mitä aloitteleva jalkapalloilija tarvitsee?

Jokaisella pelaajalla on oltava vakuutus. Junioripelaajan jalkapallovakuutus sisältyy jalkapallolisenssiin. Se kattaa seuran harjoituksissa, peleissä ym. tilaisuuksissa sattuneet tapaturmat. Vakuutus hankitaan/maksetaan Suomen Palloliitolle.

Pelipassi ja vakuutus

Jokaisella viralliseen kilpailutoimintaan osallistuvalla pelaajalla on oltava pelaajalisenssi ja vakuutusturva. Ilman lisenssiä tai vakuutusta pelaava pelaaja voidaan katsoa pelioikeudettomaksi. Myös pelkästään harjoituksiin osallistuvalla pelaajalla tulee olla vakuutus olemassa ja kunnossa.

Pelaajalla ja hänen vanhemmillaan on oikeus huolehtia itse vakuutusturvasta. Mikäli pelaaja tai hänen vanhempansa ilmoittaa, että pelaaja ei ota pelipassin yhteydessä tarjottavaa Aon vakuutusta vaan käyttää omaa vakuutustaan, on hänen toimitettava joukkueenjohtajalle kirjallinen vakuutustodistus

Tällä tavalla varmistumme siitä, että jokaisella seuramme pelaajalla on kattava vakuutus.

Tarkempaa lisätietoa pelipasseista ja vakuutuksista sekä pelaajasiirroista löytyy täältä

Vahingon sattuessa

Toimintaohjeet pelipassivakuutetulle tapahturman tai loukkaantumisen sattuessa löydät täältä

Kengät

Jalkapalloilun voi aloittaa aluksi joko sopivilla lenkkareilla tai jalkapalloiluun tarkoitetuilla nappulakengillä. Harrastuksen jatkuessa kannattaa kuitenkin mahdollisimman pian siirtyä käyttämään jalkapalloiluun tarkoitettuja nappulakenkiä. Kenkä ei saa olla liian pieni eikä myöskään liian iso. Liian pieni kenkä puristaa, hiertää ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa varpaankynsien lähdön. Myös potkaiseminen liian pienillä kengillä on kivuliasta. Isoilla kengillä taas pallotuntuman hakeminen on erittäin vaikeaa. 

Minkälaiset nappulakengät soveltuvat millekkin pelialustalle?

Nappulakengissä on eroja. Nykyään on olemassa paljon vaihtoehtoja erilaisille pelialustoille. Oikeanlaisilla kengillä vähennät jalkoihin kohdistuvaa rasitusta ja näin vähennät esim. rasitusvammoihin liittyviä ongelmia. Myös kenkien käyttöikä pidentyy, kun niitä käytetään tarkoituksenmukaisella alustalla. Tässä muutamia ohjeita oikeanlaisten nappulakenkien hankintaan. Yleisimmät pohja/nappulavaihtoehdot ovat FG, AG, HG, SG, TF  ja IC. Myös kengän pintamateriaalilla ja omalla pelityylillä on vaikutusta jalkapallokengän valintaan. Sinun tulee miettiä, vaaditko kengältäsi keveyttä, hyvää istuvuutta jalkaan vai parasta mahdollista pallokontrollia. On myös kenkiä, joissa nämä kaikki yhdistyvät. Alla tarkemmin eri pohjavaihtoehtojen eroista.

FG – jalkapallokengät on suunniteltu pehmeille alustoille kuten nurmelle. FG – pohja on yleisin käytössä oleva pohja ja niin sanottu perinteinen pohja.  Näiden jalkapallokenkien nappulat ovat pidempiä kuin kovan alustan kengissä ja nappuloita on vähemmän. Tämä takaa hyvän pidon nurmikentällä, koska nappulat pureutuvat tiukasti nurmialustaan.

Eri valmistajat voivat käyttää muodoltaan erilaisia nappuloita kengissä. Nappulat voivat olla esimerkiksi kolmion, pitkulan tai ympyrän muotoisia. Se minkä muotoisia nappuloita sinun tulisi käyttää, riippuu sekä alustan laadusta sekä omasta käyttötottumuksesta. Usein terävämmät napit uppovat paremmin  kovaan nurmikenttään.

TF – jalkapallokengät on tarkoitettu hiekkakentälle sekä tekonurmelle. Nurmikentällä pito on lähes olematon. TF-pohjassa on paljon pieniä nappuloita. TF - kengissä on lisäksi usein vaimennettu kantapää, mikä ehkäiseen parhaiten kantapää, nilkka- ja polvivaivoja. 

AG – jalkapallokenkien nappulat on suunniteltu kestämään kovemmilla alustoilla paremmin kuin FG nappulat, kuten esimerkiksi tekonurmella. AG – pohja on yleistynyt tekonurmien lisääntyessä. Näissä jalkapallokengissä on hiukan enemmän nappuloita kuin FG – kengissä ja nappulat ovat matalampia. Matalammat nappulat pitävät paremmin tekonurmella, missä nappula ei pääse pureutumaan maahan samalla tavalla kuin nurmella. Vastaavasti märällä nurmikentällä matalat nappulat eivät pureudu kenttää kovinkaan hyvin ja lisäksi nappuloiden välit tukkeutuvat helposti irtonurmesta ja mullasta. Myös tekonurmia on erilaisia. Vanhemmat tekonurmet ovat usein kovia, jolloin TF kenkä on ehdottomasti oikea valinta.

IC – jalkapallokengät on suunniteltu sisäpeleihin kuten futsaliin. Tasainen pohja on tehty pitävästä kumimateriaalista, joka ei jätä jälkiä lattiaan. Kengässä on usein myös vahvistus kengän etuosassa, mikä antaa kengälle lisää kestävyyttä. Profiililtaan kenkä on usein matala, minkä ansiosta jalka pääsee paremmin pallon alle ja pallokontrolli pysyy parempana.

SG – jalkapallokengät on suunnitelty erityisesti vain nurmelle. SG – nappulat ovat rautaisia irtonappuloita, jotka on helppo irottaa ja vaihtaa. Nappuloita on myös vähemmän kuin FG-kengässä, minkä ansiosta kengät uppoavat paremmin nurmeen. Muille alustoille SG – nappulat ovat liian pitkiä ja kovia, mikä voi aiheuttaa jalkavaivoja.

NAHKAA VAI SYNTEETTISTÄ KEINOMATERIAALIA?

Molemmilla materiaaleilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Nahka on perinteinen materiaali jalkapallokengälle. Nahkakengät ovat usein pehmeämpiä ja muotoutuvat käytössä paremmin jalkaan. Ne myös venyvät hiukan käytössä, joten kannattaa ostaa kengät usein tiukkana. Huono puoli nahkakengissä on, että usein ne ovat raskaampia kuin keinonahkaiset synteettiset jalkapallokengät. Paino myös lisääntyy kengän kastuessa, koska nahka imee sisäänsä kosteutta. Nahkakengät vaativat myös enemmän hoitoa kuin synteettiset kengät.

Synteettiset keinonahkakengät ovat usein kevyempiä kuin nahkaiset. Keinomateriaalin avulla kengän pinta voi olla myös pitävämpi paremman pallokontrollin saamiseksi. Synteettiset kengät eivät usein muotoudu samalla tavalla kuin nahkaiset. Tosin keinomateriaalit ovat kehittyneet paljon ja jotkut keinomateriaalit alkavat nykyään muistuttamaan käyttäytymiseltään suurilta osin nahkaa. Keinomateriaali kestää usein nahkaa kauemmin tekonurmella pelatessa. Kun hoidat kenkiäsi hyvin, saat ne kestämään selvästi pidempään.

Jalkapallokenkien hoito

Hoitamalla jalkapallokenkiäsi säännöllisesti, pidennät niiden käyttöikää huomattavasti. Kuivunut lika kengän pinnalla nopeuttaa kengän kulumista. Myös kengän tekniset ominaisuudet kärsivät liasta. Jos siis haluat ottaa kengistäsi kaiken hyödyn irti, muista hoitaa kenkiäsi!

Se, miten kenkiä tulee hoitaa, riippuu niiden pintamateriaalista. Nahkakengät vaativat enemmän hoitoa kuin synteettiset kengät. Nahkakenken hoito tapahtuu puhdistamalla kengät käytön jälkeen esimerkiksi kostealla pyyhkeellä . Tämän jälkeen kenkien kannattaa antaa kuivua, jonka jälkeen ne voi rasvata kenkärasvalla tai kenkälankilla.  Älä koskaan jätä märkiä kenkiä treenilaukkuun, vaan muista nostaa ne kuivumaan käytön jälkeen.  Kenkien tulisi antaa kuivua huoneen lämmössä eikä esimerkiksi patterin tai muun lämpölaitteen läheisyydessä. Mikäli kengissä on irralliset pohjalliset, kannattaa myös ne nostaa pois kengistä.

Vaikka synteettiset kengät eivät vaadikaan samanlaista rasvaamista kuin nahkakengät, niin ei niiden hoitamista saa unohtaa. Synteettisten kenkien hoitaminen tapahtuu puhdistamalla kengät käytön jälkeen. Lian voi poistaa pyyhkimällä esimerkiksi märällä pyyhkeellä. Tämän jälkeen niiden pitää antaa kuivua. Kenkien tulee myös antaa kuivua pelien ja treenien jälkeen, vaikka niihin ei olisi tarttunut irtolikaa. Myös synteettisistä kengistä kannattaa nostaa pohjalliset pois kuivumisen ajaksi. Myös synteettisten kenkien tulisi antaa kuivua huoneen lämmössä.

Säärisuojat

Jokaisen pelaajan on ehdottomasti käytettävä säärisuojia. Tämä sääntö on tehty oman turvallisuutesi vuoksi. Tästä säännöstä on sekä pelaajien, vanhempien ja joukkueen johdon pidettävä kiinni tinkimättä. Vakuutus ei korvaa jalkavammoja, jotka ovat aiheutuneet ilman säärisuojuksia pelaavalle. Nykyaikaiset suojukset suojaavat myös arkoja nilkan luita ja nivelsiteitä. Hanki oikean kokoiset säärisuojat. Liian isot säärisuojat haittaavat pelaajan liikkumista ja vaikeuttavat pallon hallintaa. Säärisuojia voi hankkia hyvin varustelluista urheiluliikkeistä. Hinta: alkaen noin 10 euroa / pari.

Juomapullo

Harjoituksiin tulee ottaa mukaan aina oma juomapullo ja janojuomaksi suositellaan vettä. Etenkin pienten pelaajien kohdalla harjoitusten aikana pidetään useita juomataukoja ja ennen kaikkea kesäharjoituksissa riittävä juominen on erittäin tärkeää. Juomapulloon kannattaa kirjoittaa oma nimi, kuten kaikkiin muihinkin pelaajan varusteisiin.

Pallo

Jokainen jalkapalloilija tarvitsee oman pallon ja se tulisi olla aina harjoituksissa mukana. Pienten jalkapalloilijoiden (alle 10-vuotiaiden) pallon koko on numero 3. Pallo ei saa olla liian kova, koska se voi vaikeuttaa potkaisemista ja puskeminen on kivuliasta. Liian tyhjä pallo aiheuttaa vastaavia ongelmia. Jokainen pelaaja huolehtii oman pallon kunnosta. Harjoituksissa pallot kiertävät, joten merkitse oma pallosi selvästi, jotta löydät sen harjoituksen päätyttyä.